Outsourcing jako konkurenční výhoda

Vydáno: 4 minuty čtení

Pojem outsourcing, z angl. out (vně) a source (zdroj), je v podstatě „terminus technicus“ pro delegování určité firemní agendy externí společnosti, která za ni zčásti nebo zcela přebírá odpovědnost. Jde tedy o efektivní dělbu práce, která má za cíl soustředit se na oblast podnikání, v níž daná společnosti vyniká, tzv. core business, a zbytek přenechat odborné firmě.

Outsourcing skýtá výhodu zejména malým a středním podnikatelům, kterým pomáhá získat zakázky, k nimž by se jinak nedostali. Dochází tak ke vzájemné symbióze, kdy velká firma pohodlně deleguje, avšak stále dozoruje část své agendy, zatímco malá získá záštitu velké společnosti a významné reference. Konečně ani zákazník si nemá nač stěžovat. Outsourcovaná služba se mu totiž dostane mnohem levněji a kvalitněji, než kdyby ji zajišťovala společnost sama.

Očekávání klienta jsou téměř vždy jasná. První otázka klienta zní: „Kolik mě to bude stát?“ Cena je samozřejmě rozhodujícím faktorem, nicméně je potřeba dávat službu za cenu, která odpovídá její kvalitě. Před zahájením outsourcing projektu s klientem je třeba vzájemně nastavit spolupráci. Proč se rozhodl pro outsourcing, co ho k tomu vedlo. Jaké pozitivní i negativní zkušenosti má s využíváním služby, kterou chce outsourcovat, kdo bude komunikačním partnerem v rámci outsourcingu, jaké bude nastavení procesu outsourcingu pro budoucí hladký průběh spolupráce atd. Ano, jsou to jasné věci, které většina z nás zná, nicméně ne vždy je vše ideálně nastaveno a některé dobře myšlené věci vykrystalizují v průběhu služby. Outsourcing je „živý nástroj“ pro poskytování služeb a měl by se průběžně vyhodnocovat a přizpůsobovat situaci a potřebám klienta.

Úspora času, nákladů i přenesení rizik

Delegování části agendy je velmi promyšlený a uvědomělý krok, jak dosáhnout co nejnižších nákladů a garantovat maximální kvalitu poskytovaných služeb. Navzdory budoucím ambicím je přece mnohem efektivnější svěřit například takovou účetní agendu externí společnosti než od základu realizovat celé účetní oddělení. Už jen riziko spojené s prací nekvalitního zaměstnance, který pokud navíc onemocní, může firmě velmi uškodit, je zásadním důvodem, proč využít outsourcingové služby.

Není přitom zdaleka nutné agendu vyčleňovat zcela. Na část účetní agendy lze najmout brigádníka (studenta účetnictví, junior accountanta), který data připraví a zadá do počítače. Externí společnost je posléze zpracuje. Prapůvodní definice sice počítá se 100 % vyčleněním agendy, ale moderní trendy hovoří jasně. Výjimkou není ani využívání služeb přímé konkurence nebo firmy, která podniká v příbuzném oboru, díky čemuž má k dispozici potřebné stroje, jako je tomu u některých výrobních podniků. Investiční, mzdové, materiální aj. náklady tak transformuje na náklady provozní.

Efektivní plánování

Díky outsourcingu tak lze mnohem snáze odhadnout budoucí vývoj. Odpadají starosti, co se stane v případě, kdy daný pracovník onemocní, přestane fungovat počítač nebo, nedej bože, celá provozovna. V tomto směru nese riziko outsourcingová společnost, která plně odpovídá za včasné dodání sjednané služby.

Najmout lze nejen službu, ale i zaměstnance samotného v rámci tzv. personálního outsourcingu, který je častěji znám jako body-shop, z angl. body (tělo) a shop (obchod). Výhodou je možnost konkrétní specifikace časových, kvalifikačních a de facto i charakterových vlastností pronajímaného zaměstnance. V České republice je však mnohem rozšířenější pojem agenturní zaměstnávání.

Ne vždy se to však vyplatí

Outsourcing může být sám o sobě rizikový hned v několika případech. Zaprvé je to možnost ztráty vlastního know-how. Pokud je navíc společnost nucena denně využívat outsourcingových služeb, již stojí za úvahu jejich pokrytí vlastními silami. Problém může nastat také v nedostatečném smluvním ujednání, resp. vymezení práv a povinností na obou stranách. V potaz je třeba brát také náklady vzniklé s outsourcingem, jako čas investovaný do samotného výběru outsourcera nebo náklady na kontrolu plnění poskytované služby.

Související dokumenty

Související články

Fluktuace z pohledu současné personalistiky
Povolení k zaměstnání a řádně ohlášené volné pracovní místo
Moderní personální management pracuje s progresivními technologiemi
Jak zvládat obtížné jednání na pracovišti
Plánování potřeby lidských zdrojů organizace
Fluktuace z pohledu současné personalistiky
Outplacement - lze propouštět efektivně a přitom šetrně?
Nastavení nové personální strategie na počátku roku 2022
Problematika stárnutí a zapojování starších pracovníků do pracovního procesu
Absolventi na trhu práce
Jak vést a organizovat výběrové rozhovory
Podpora v nezaměstnanosti a poučovací povinnost
Moderní personální management pracuje s progresivními technologiemi
Změny názvů pracovních pozic i personálního oddělení
Pre-employment background screening
Změny v oblasti lékařských prohlídek v průběhu vzdělávání
Některé aspekty právní úpravy pracovního poměru úředníků územních samosprávných celků, 2. část
Správný výběr uchazečů o zaměstnání v období 2.0 - 4.0
Vzdělávání zaměstnanců v českých organizacích
Práce na zkoušku
Talent management
Výběr zaměstnanců

Související otázky a odpovědi

Povinnost určit základní část pružní pracovní doby
Konto pracovní doby - přesčasová práce
Zodpovědnost zaměstnavatele za absolvování povinných školení pro osvědčení profesní způsobilosti zaměstnanců
Výběrové řízení kvůli zaměstnání zaměstnankyně na mateřské dovolené
OSVČ a zaměstnanec na DPP
Průměrný výdělek - odstupné
Odmítnutí pracovního úkolu
Poskytování osobních údajů zaměstnanců zákazníkům
Teambuilding
Kvalifikační dohoda
Dvě odborové organizace
Uchovávání dokumentů - archivační lhůty
Archivace HR dokladů
Mzdové dokumenty - kopie nebo posílání emailem
Bezplatný asistenční program pro zaměstnance
Vzdělávání a osobní volno z právního hlediska
Rekvalifikace u zaměstnavatele
Součinnost zaměstnavatele s insolvenčním správcem
Archivace pracovních smluv
Zaměstnanecký benefit - rybářský lístek