Hodnocení a odměňování zaměstnanců v mezinárodních firmách

Vydáno: 25 minut čtení

Své hlavní zásady a přístupy k řízení lidských zdrojů zavádějí mezinárodní firmy zpravidla i ve svých zahraničních pobočkách či dceřiných společnostech. S jejich personálně-řídicími nástroji a metodami se tak postupně setkává i rostoucí řada českých pracovníků a manažerů. Článek se zabývá hlavními zásadami a postupy mezinárodních firem v oblasti hodnocení a odměňování zaměstnanců včetně jejich trendů. Pozornost přitom věnuje i terminologii, která je v těchto oblastech mezinárodními firmami využívána.

Vedle hodnocení zaměstnanců prováděného jejich nadřízenými patří k nejčastějším hodnoticím nástrojům v mezinárodních firmách jejich vlastní hodnocení. Obě zpravidla probíhají pravidelně a souběžně, nejčastěji jednou za půl roku nebo za rok.

K dalším, méně pravidelným formám hodnocení, patří vzájemné hodnocení osob, používané především u týmů pracujících na společných úkolech, hodnocení nadřízených „zdola“, tedy jejich podřízenými, hodnocení zaměstnanců prováděné jejich mentory v rámci adaptační doby, trvající nejčastěji jeden až dva roky (a provázené občas i hodnocením mentorů ze strany jimi mentorovaných zaměstnanců), či hodnocení zaměstnanců a manažerů ze strany zákazníků.

Pravidelné hodnocení zaměstnanců

Pravidelnému hodnocení výkonu zaměstnanců (Employee Performance Review) ze strany přímého nadřízeného je v mezinárodních firmách většinou věnovaná značná pozornost. Týká se to nejen jeho metodické přípravy, ale především vlastního provádění, kterým manažeři i zaměstnanci mnohdy tráví poměrně velké množství času. Důvodem je přínos, který je od tohoto hodnocení očekáván.

Příklad č. 1:

Podíl zaměstnanců procházejících tímto hodnocením chápe řada společností jako důležitý projev profesionálního personálního řízení, a často ho proto udává i ve svých výročních zprávách, určených akcionářům či investorům.

Hlavní přínosy tohoto hodnocení jsou spatřovány v jasném stanovení výkonových očekávání, a tím i hlavního směru pracovního úsilí zaměstnanců, a v jasném a srozumitelném poskytování zpětné vazby, tj. informování zaměstnanců o jejich výsledcích. Mnohdy je však toto hodnocení chápáno i jako forma výkonového poradenství zaměstnancům (Employee Performance Consulting) ze strany jejich nadřízeného, zaměřené na odstranění organizačních i osobních překážek, bránících jejich plnému výkonu. Je proto chápáno jako jedna z hlavních součástí dlouhodobého řízení výkonu zaměstnanců (Employee Performance Management), k jehož dalším částem patří rozvoj a výkonová motivace zaměstnanců.

Široké uplatnění pravidelného hodnocení souvisí i se snahou dát zaměstnancům možnost se ke své práci a způsobu jejího provádění vyjádřit. Hodnocení klade proto důraz na přímou a otevřenou komunikaci i oboustranný zájem jeho účastníků dospět ke konstruktivnímu závěru. Jeho závěry bývají i poměrně rychle realizovány. Na jejich základě může dojít například k velmi rychlému přesunu osoby do jiné části firmy, vedené snahou o lepší využití jejích schopností i motivace, ale i k je

Související dokumenty

Související pracovní situace

Minimální mzda

Související články

Hodnocení zaměstnanců, jeho druhy, nástroje a předávání
Osobní příplatek - achillova pata odměňování v rozpočtové sféře
Odměňování zaměstnanců
Změny v odměňování zaměstnanců a státních zaměstnanců v roce 2019
Stárnoucí pracovníci
Kvalita pracovního života
Důležitost a spokojenost mužů a žen s aspekty pracovního života
Problematika stárnutí a zapojování starších pracovníků do pracovního procesu
Zaměstnávání cizinců z neevropských zemí
Uplatňování pracovní motivace ovlivňující výkon a kvalitu práce zaměstnanců
Profesionální onemocnění hlášená v České republice v roce 2019
Koronavirus a pracovněprávní souvislosti
Vyhledávání rizik aneb jak se naučit správně hledat
Regálové systémy pohledem současných bezpečnostních předpisů I
Problematika školitelů obsluh manipulačních vozíků s vlastním pohonem z úhlu pohledu soudních znalců
Měnící se svět práce a wellbeing
Vybavování zaměstnanců osobními ochrannými pracovními prostředky pohledem jejich ochrany před infekčními onemocněními
Hodnocení osvětlení vnitřních pracovních prostorů
Resilience, osobní a organizační odolnost na pracovišti
Novela zákonů o ochraně veřejného zdraví a o specifických zdravotních službách ve vztahu k pracovnímu prostředí a pracovnímu lékařství
Několik poznámek k ochranným prostředkům
Odškodňování školních úrazů
Špatné pracovní podmínky - vznik stresu na pracovišti

Související otázky a odpovědi

Skladování a nakládání s NCHL
Uložení tlakové nádoby s CO2 u sodobaru
Montérkovné - vnitřní předpis na stanovení výše náhrady na údržbu pracovního oblečení
Skupina prací z hlediska BOZP a pro zaručenou mzdu - obsluha váhy
Záznam o úrazu v případě nepracovního úrazu
Vrácení a ztráta osobních ochranných pracovních prostředků (OOPP)
Náhrada za pracovní úraz
Rovnoměrný třísměnný provoz - změna střídání směn
BOZP pro společnost přeprodávající pouze zboží
Dopravně psychologické vyšetření a pracovní doba
Bezpečnostní přestávka - zvláštní právní předpisy
Odškodnění zaměstnanců po zaviněné dopravní nehodě
Zaměstnanec u lékaře
Profesní způsobilost řidiče
Doplňující otázka k ID: 19905 - DPP a prohlídky ve 2.kat.bez rizika
Pracovní úraz
Provoz spalinové cesty podokenních topidel do 7 kW s vývodem přes fasádu
Lékařský posudek o zdravotní způsobilosti k praktickému vyučování
Náhrada za ztrátu na výdělku a srážky ze mzdy
Výpis ze zdravotní dokumentace