Jak to tedy je s povinností uchazeče o zaměstnání dostavit se na stanovený termín na úřad práce?

Vydáno: 21 minut čtení

Na tuto zdánlivě jednoduchou otázku, alespoň z hlediska zákonného vymezení této povinnosti, je v kontextu rozhodování správních soudů v současné době těžké najít jednoduchou odpověď, neboť tato povinnost je jimi zlehčována a podmiňována dalšími podmínkami, kdy až při jejich splnění může dle příslušných rozhodnutí soudů porušení této povinnosti vést k vyřazení uchazeče o zaměstnání z evidence.

Právní rámec:

§ 31 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti

Uchazeč o zaměstnání maří součinnost s krajskou pobočkou Úřadu práce, jestliže ... c) se nedostaví na krajskou pobočku Úřadu práce ve stanoveném termínu bez vážných důvodů [§ 5 písm. c)].

V obecné rovině můžeme konstatovat, že primárním cílem zařazení a vedení uchazeče v evidenci uchazečů o zaměstnání (dále jen „evidence") je jeho uplatnění či znovuzařazení na pracovní trh, resp. z pohledu Úřadu práce České republiky (dále jen „úřad práce") zprostředkování vhodného zaměstnání, jak ho definuje § 20 zákona o zaměstnanosti, tedy zaměstnání, které především zakládá povinnost odvádět pojistné na důchodové pojištění a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti, jeho délka pracovní doby činí nejméně 80 % stanovené týdenní pracovní doby, je sjednáno na dobu neurčitou, nebo na dobu určitou delší než 3 měsíce a odpovídá zdravotní způsobilosti fyzické osoby a pokud možno její kvalifikaci, schopnostem, dosavadní délce doby zaměstnání, možnosti ubytování a dopravní dosažitelnosti zaměstnání.

Za tímto účelem se fyzická osoba stává uchazečem o zaměstnání na základě svojí žádosti, čímž mimo jiné deklaruje ochotu spolupracovat s úřadem práce, přičemž si samozřejmě může i v rámci vedení v evidenci paralelně zaměstnání dále hledat sama. Uvedeným je současně realizováno právo na zaměstnání, jak o něm hovoří § 10 zákona o zaměstnanosti, když důležitým aspektem je zde vůle fyzické osoby, neboť se předpokládá, že tato musí mít skutečně o práci zájem. Taková osoba pak projeví svůj reálný zájem o zprostředkování zaměstnání tím, že o ně požádá úřad práce, a tedy se de facto uchází o zaměstnání prostřednictvím tohoto správního úřadu.

Deklarovaná spolupráce a skutečný zájem o práci ovšem obnáší ze strany uchazeče o zaměstnání plnění povinností, ke kterým se podáním žádosti o zařazení do evidence zavázal, a o kterých je každý uchazeč o zaměstnání v rámci každé žádosti řádně ze strany úřadu práce poučen, když tato povinnost vyplývá úřadu práce z § 19 odst. 2 zákona o zaměstnanosti1) a musí být splněna při podání žádosti, resp. v nejbližším možném okamžiku, kdy tak může úřad práce v náv

Související dokumenty

Související pracovní situace

Povolení k zaměstnání, zaměstnanecká karta, modrá karta
Zrušení povolení k pobytu cizince
Trest vyhoštění cizince
Trest vyhoštění cizince
Zrušení povolení k pobytu cizince
Povolení k zaměstnání, zaměstnanecká karta, modrá karta
Nevyčerpaná dovolená při skončení pracovního poměru
Délka pracovní doby (obecně)
Délka pracovní doby při dvousměnném pracovním režimu
Délka pracovní doby při vícesměnném a nepřetržitém pracovním režimu
Evidence pracovní doby
Nařízení práce přesčas
Nerovnoměrné rozvržení pracovní doby
Noční práce vs. práce v noci
Omezení práce přesčas a možnost zákazu inspekcí práce
Práce přesčas při kontu pracovní doby
Práce přesčas při pružném rozvržení pracovní doby
Pracovní pohotovost
Rovnoměrné rozvržení pracovní doby
Rozvrh pracovní doby, pracovní týden a povinnosti zaměstnavatele
Sjednání kratší pracovní doby
Směna a její maximální délka
Úprava pracovní doby (zvláštní pracovní podmínky)

Související články

Výkon práce mimo základní pracovněprávní vztah - jiné způsoby naplnění definice nelegální práce
Nová oznamovací povinnost zaměstnavatelů od 1. 4. 2022
Uchazeči o zaměstnání a zdravotní pojištění
Vyřazení uchazeče o zaměstnání z evidence úřadu práce
Novela zákona o zaměstnanosti a zdravotní pojištění
Význam soustavné přípravy na budoucí povolání v určitých oblastech zákona o zaměstnanosti
Podpora v nezaměstnanosti a průměrná mzda v národním hospodářství
Sekundární dopady porušení pracovněprávních předpisů do oblasti zaměstnanosti
Kritérium dopravní dosažitelnosti při zprostředkování vhodného zaměstnání
Co přináší novela zákoníku práce
Zaměstnanci z Evropské unie a zdravotní pojištění - tři důležité otázky
Problémy mzdové účetní v otázkách a odpovědích
Zaměstnávání migrantů/cizinců v zemědělské oblasti
Sociální pojištění zaměstnanců v Evropské unii a některých dalších zemích Evropy
Problémy mzdové účetní v otázkách a odpovědích
Problémy mzdové účetní v otázkách a odpovědích
Vybrané situace ve zdravotním pojištění v kontextu působnosti nařízení Evropské unie
Evropská unie a vybrané formuláře v souvislostech zdravotního pojištění
Ochrana zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele z pohledu rozhodovací praxe správních soudů
Novela zákoníku práce stručně v bodech
Novely zákona o zaměstnanosti a zákona o inspekci práce přijaté v souvislosti s novelou zákoníku práce
Evropská unie a určení příslušnosti k právním předpisům
Fáze kontroly, 1. část

Související otázky a odpovědi

Bezdlužnost agentury práce
Doručování u ukončení dočasného přidělení
Sleva na zdravotním pojištění zaměstnavatele s více než 50 % zaměstnanců se ZTP
Zaměstnání malého rozsahu
Sleva na dani za zaměstnance invalidního
Dočasné přidělení zaměstnance
Nepřítomnost v zaměstnání pro údajné zadržení
Vysílání zaměstnanců na Slovensko
Zaměstnávání občanů EU s místem výkonu práce v Rusku
Cestovní náhrady při pracovních cestách dočasně přiděleného zaměstnance
Odvod zdravotního pojištění při zkráceném úvazku - zaměstnance OZP
Dodavatel náhradního plnění
Člen výboru SVJ a podpora v nezaměstnanosti
Stálý byt a přechodné ubytování cizinců
Zaměstnávání občanů z Ukrajiny
Švarc systém
Započítání dlouhodobého ošetřovného a otcovské dovolené do průměrného počtu zaměstnanců
Cestovní náhrady při mimořádné cestě
Dohoda o práci na dálku se zaměstnancem žijícím na Slovensku
Pojistné zahraničního zaměstnance